In de maand oktober 2003 hebben Gonny en Paul een reis gemaakt naar de Verenigde Staten. Erik en Marian Wolters woonden in die tijd in San Francisco, om precies te zijn in Tiburon, aan de noordkant van de baai van San Francisco. Erik werkte daar bij Burrell Company dat was gevestigd in het hartje van het Financial District van San Francisco in een van de hoge wolkenkrabbers.
Wij zijn daar op 1 oktober naar toe gereisd en hebben vijf nachten bij hen geslapen. Daarna hebben we een camper gehuurd en hebben daarmee een rondreis van 23 dagen door het westen van de USA gemaakt langs een groot aantal highlights. De laatste twee nachten hebben we weer bij Erik en Marian geslapen en op 31 oktober zijn we teruggevlogen naar Nederland, na een werkelijk fantastische en onvergetelijke reis.
1-10-2003: Klimmen - Maastricht Aachen Airport - Schiphol - San Francisco - Tiburon
2-10-2003: Golden Gate bridge - Muir Woods - Tiburon
3-10-2003: Tiburon - San Francisco
4-10-2003: San Francisco - 49 miles drive
5-10-2003: Tiburon - Sam's Cafe
6-10-2003: Tiburon - San Leandro - Sonora. 211 km
7-10-2003: Sonora - Yosemite Village. 119 km
8-10-2003: Yosemite Village - Glacier Point - Mariposa Grove bij Wawona - Yosemite Village. 167 km
9-10-2003: Yosemite Village - Tioga Pass - Bodie - Lone Pine. 422 km
10-10-2003: Lone Pine - Stovepipe Wells - Furnace Creek in Death Valley. 253 km
11-10-2003: Death Valley - Shoshone - Red Rock Canyon - Las Vegas. 368 km
12-10-2003: Las Vegas
13-10-2003: Las Vegas - Valley of Fire - Springdale - Zion National Park. 330 km
14-10-2003: Springdale in Zion National Park - Cedar Breaks National Monument - Bryce Canyon National Park. 277 km
15-10-2003: Bryce Canyon - Torrey - Capitol Reef National Park. 225 km
16-10-2003: Capitol Reef National Park - Colorado River - Natural Bridges National Monument - Moab. 405 km
17-10-2003: Moab - Arches National Park - Devils Garden Trailhead - Moab. 105 km
18-10-2003: Moab - Monticello - Cortez - Mesa Verde National Park. 311 km
19-10-2003: Mesa Verde National Park - Goosenecks State Reserve - Monument Valley - Goulding's. 261 km
20-10-2003: Monument Valley Gouldings - Kayenta - Page - Grand Canyon Village. 438 km
21-10-2003: Grand Canyon National Park
22-10-2003: Grand Canyon - Flagstaff - Sedona - Montezuma Castle - Phoenix - Black Canyon city. 319 km
23-10-2003: Black Canyon city - Blythe - Joshua Tree National Park - Desert Hot Springs. 602 km
24-10-2003: Desert Hot Springs - Palm Springs - Interstate I10 - Los Angeles. 275 km
25-10-2003: Getty Museum in Los Angeles - Malibu - Santa Barbara. 163 km
26-10-2003: Santa Barbara. 60 km
27-10-2003: Santa Barbara - San Luis Obispo - Big Sur - Carmel - Monterey. 409 km
28-10-2003: Monterey - Santa Cruz - San Leandro. 232 km
29-10-2003 tot 31-10-2003: San Leandro - Tiburon - San Francisco International Airport - Nederland. 5 km
De vliegreis en de camperhuur hebben we op 6-6-2003 gereserveerd en betaald via reisburo Schoenmaeckers in Maastricht:
1-10-2003: | KL3912 Maastricht - Schiphol |
vertrek 8.40 uur aankomst 9.30 uur stoel 12A+B | |
KL605 Schiphol - San Francisco International | |
vertrek 11.45 uur aankomst 13.55 uur stoel 37A+B | |
31-10-2003: | KL606 San Francisco International - Schiphol |
vertrek 15.40 uur aankomst 11.15 uur (volgende dag) |
Kosten vliegreizen voor 2 personen: €1410.
Kosten camperhuur voor 23 dagen met unlimited miles €2124.
We hebben ontzettend geboft met het weer: gedurende de hele maand oktober 2003 was het stralend weer en warm voor de tijd van het jaar. Dit heeft onze reis mede tot een prachtige belevenis gemaakt. Overigens hebben we deze tijd van het jaar bewust gekozen, op aanraden van Erik en Marian, vanwege het vaak goede weer. Het had echter een nadeel: Yosemite Parc is vooral bekend om zijn prachtige watervallen, maar toen wij daar waren stonden ze allemaal droog!
We hebben net een half jaar een digitale Canon S50 camera in ons bezit (die
toen nog meer dan €700 kostte) met twee geheugenkaartjes. Om geheugen te sparen
hebben we foto's met niet al te hoge resolutie gemaakt, en halverwege de reis
(bij Bryce Canyon) waren de beide kaartjes vol. Bij een fotoshop aldaar hebben
we de foto's tot dan toe op een CD-rom laten zetten en konden we weer een nieuwe
reeks foto's maken. Gonny heeft de meeste digitale foto's gemaakt en ik heb met
mijn "ouderwetse" Minolta XG1 camera dia's gemaakt. Met het idee dat dia's van
vooral natuur toch nog mooier zouden zijn dan digitale foto's. Wat achteraf
gezien toch niet echt waar was.
In de teksten wordt aan de eigen gemaakte foto's (0310xx-0yy) gerefereerd. De
dia's zijn na scannen en bewerken toegevoegd op de juiste plekken
(0310xx-0yyD4zzz). Naderhand heb ik via Google Earth nog een heleboel foto's van
highlights toegevoegd. Deze geven naar mijn idee een nog beter beeld van de
prachtige dingen die we gezien hebben.
1 mile = 1,609 km
1 gallon = 3,785 liter
D-21 supervan nr D38. Kilometerstand 19055 miles = 30659 km. Eindstand 22755
miles.
datum |
miles stand |
gereden miles |
gallons |
kosten in $ |
miles per tank |
gereden km |
liters |
km/tank |
km/liter |
$/liter |
6-okt |
19055 |
131 |
211 |
|||||||
7-okt |
19186 |
74 |
119 |
|||||||
19210 |
16,28 |
32,21 |
155 |
61,60 |
249 |
4,05 |
$0,52 |
|||
8-okt |
19260 |
104 |
167 |
|||||||
9-okt |
19364 |
262 |
422 |
|||||||
19381 |
13,38 |
30,63 |
171 |
50,64 |
275 |
5,43 |
$0,60 |
|||
10-okt |
19626 |
157 |
253 |
|||||||
19626 |
23,00 |
43,69 |
245 |
87,06 |
394 |
4,53 |
$0,50 |
|||
11-okt |
19783 |
229 |
368 |
|||||||
19938 |
22,91 |
42,35 |
312 |
86,70 |
502 |
5,79 |
$0,49 |
|||
12-okt |
20012 |
0 |
0 |
|||||||
13-okt |
20012 |
205 |
330 |
|||||||
20194 |
21,74 |
39,32 |
256 |
82,27 |
412 |
5,01 |
$0,48 |
|||
14-okt |
20217 |
172 |
277 |
|||||||
15-okt |
20389 |
140 |
225 |
|||||||
20390 |
17,19 |
31,96 |
196 |
65,08 |
315 |
4,85 |
$0,49 |
|||
16-okt |
20529 |
252 |
405 |
|||||||
20707 |
18,68 |
35,47 |
317 |
70,70 |
510 |
7,21 |
$0,50 |
|||
17-okt |
20781 |
65 |
105 |
|||||||
20841 |
13,35 |
24,43 |
134 |
50,53 |
216 |
4,27 |
$0,48 |
|||
18-okt |
20846 |
193 |
311 |
|||||||
19-okt |
21039 |
162 |
261 |
|||||||
21048 |
17,02 |
28,93 |
207 |
64,42 |
333 |
5,17 |
$0,45 |
|||
20-okt |
21201 |
272 |
438 |
|||||||
21330 |
15,59 |
28,05 |
282 |
59,01 |
454 |
7,69 |
$0,48 |
|||
21-okt |
21473 |
0 |
0 |
|||||||
22-okt |
21473 |
198 |
319 |
|||||||
21550 |
17,17 |
28,83 |
220 |
64,98 |
354 |
5,45 |
$0,44 |
|||
23-okt |
21671 |
374 |
602 |
|||||||
21837 |
18,88 |
33,97 |
287 |
71,47 |
462 |
6,46 |
$0,48 |
|||
24-okt |
22045 |
171 |
275 |
|||||||
22052 |
16,11 |
29,95 |
215 |
60,98 |
346 |
5,67 |
$0,49 |
|||
25-okt |
22216 |
101 |
163 |
|||||||
26-okt |
22317 |
37 |
60 |
|||||||
22332 |
25,04 |
46,55 |
280 |
94,78 |
451 |
4,75 |
$0,49 |
|||
27-okt |
22354 |
254 |
409 |
|||||||
28-okt |
22608 |
144 |
232 |
|||||||
22618 |
23,50 |
46,04 |
286 |
88,96 |
460 |
5,17 |
$0,52 |
|||
29-okt |
22752 |
3 |
5 |
|||||||
22755 |
9,27 |
17,23 |
137 |
35,08 |
220 |
6,28 |
$0,49 |
|||
Totaal |
3700 |
289,10 |
539,61 |
3700 |
5953 |
1094,26 |
5953 |
5,44 |
$0,49 |
Type D: Supervan 21 ft Code: D-21
V-8 engine, automatic transmission, power brakes and power steering, AM/FM Radio with CD player, dash air, cruise control, upgraded interior with high back seats, dinette (91 x 182 cm), sofa (182 x 101 cm). Dinette and sofa make one large bed (182 x 192 cm), kitchen with 3 burner stove and oven, micro-wave oven, sink with automatic water pump, fresh (132 lt.) and waste (208 lt.) water tanks, propane tank (30 lt.), gas tank (unleaded gas only, 132 lt.) 4 cu. ft. 2-way fridge with freezer, power converter, furnace, marine-toilette, hot water heater (25 lt.), shower, roof air.
Opmerking: CD player zat er niet in.
Foto's van vergelijkbare camper:
foto1 |
foto2 |
foto3 |
foto4 |
foto5 |
foto6 |
foto7 |
foto8 |
foto9 |
foto10 |
De wegen zijn erg ruim opgezet. Buiten dat vonden wij het een verademing om aan het verkeer deel te nemen. Je werd absoluut niet opgejaagd en alles ging zeer beheerst. Dat rustige verkeersbeeld wordt door een aantal facetten gerealiseerd; In de eerste plaats houden de Amerikanen zich aan de verkeersregels. Als je 65 miles mag rijden, dan moet je er geen 75 rijden zoals een Nederlander dat ongetwijfeld zal doen.
Doordat iedereen even hard rijdt wordt er op een snelweg ook niet ingehaald. Je neemt gewoon een rijstrook en daar blijf je op rijden. In principe mag je links en rechts inhalen. Sta je bij een rood verkeerslicht te wachten, dan mis je het geronk van de motoren. Dat komt omdat de auto's veel rustiger zijn en dat bijna alle auto's voorzien zijn van automaten. Niks geen zenuwachtig gas geven dus. En als je dan op mag rijden, dan gaat dat heel rustig zonder veel lawaai.
Op de meeste kruisingen zijn echter helemaal geen verkeerslichten, maar wordt het verkeer geregeld door STOP-borden, die op alle toegangswegen staan. Het is de bedoeling dat iedereen stopt, de situatie overziet en vervolgens weer doorrijdt. Volgens het principe "wie het eerst komt het eerst maalt" is de voorrang geregeld. Nogmaals, daar kan dat, want iedereen houdt zich aan de verplichting te stoppen.
Verder is het opvallend dat er maar weinig verkeersborden langs de wegen staan en een nuttige regel is dat "rechts door rood" toegestaan is. Op die manier sta je dus niet voor niets te wachten op verkeer dat er niet is. Op een of andere manier is het verkeer er ook schoner. Waarschijnlijk komt dat doordat er niet veel diesels rijden. Alleen het vrachtverkeer maakt daar veel gebruik van.
Je hebt hoofdroutes (Principal routes) met 1 of 2 cijfers. Als deze nummers een even getal betreffen dan zijn dit altijd Oost - West routes. | |
Je hebt hoofdroutes (Principal routes) met 1 of 2 cijfers. Als deze nummers een on-even getal betreffen dan zijn dit altijd Noord - Zuid routes. | |
Interstates met een 3- cijferig getal zijn Ringwegen (loop or belt routes). Het eerste nummer is een even getal. | |
Us- Highways worden aangeduid met borden zoals hiernaast. Borden kunnen behalve de vierkante vorm zoals hiernaast ook "uitgesneden" zijn. In California zien de borden er bijvoorbeeld als volgt uit: | |
Bussiness routes, zijn routes die vanaf de snelweg (interstate) de steden in gaan of deze doorkruisen. Deze hebben altijd de zelfde becijfering als de aangelegen interstate. |
De natuur is een verhaal op zich. We hebben tijdens onze vakantie een enorme verscheidenheid aan natuur gezien. Dat is eigenlijk met geen pen te beschrijven. Om maar enkele te noemen; de Grand Canyon, uniek in de wereld; het Bryce National Parc, onvoorstelbaar mooi; Death Valley, indrukwekkend; Monument Valley, iets om nooit te vergeten; Yosemite Park met de gigantische grote bomen, Zion National Park, voor een Europeaan iets bijzonders; the Lonely Cypress, waanzinnig mooi stukje natuur, de 17 miles Drive, prachtig. Wat nog wel even vermeld moet worden is dat de zon hier in Amerika zo hoog staat. Het valt op door de korte schaduwen. Het is daardoor net alsof het er lichter is dan we normaal gesproken gewend zijn.
Meertje boven op de Tioga pas in Yosemite Park