USA-reis van 1 t/m 31 oktober 2003

In de maand oktober 2003 hebben Gonny en Paul een reis gemaakt naar de Verenigde Staten. Erik en Marian Wolters woonden in die tijd in San Francisco, om precies te zijn in Tiburon, aan de noordkant van de baai van San Francisco. Erik werkte daar bij Burrell Company dat was gevestigd in het hartje van het Financial District van San Francisco in een van de hoge wolkenkrabbers.

Wij zijn daar op 1 oktober naar toe gereisd en hebben vijf nachten bij hen geslapen. Daarna hebben we een camper gehuurd en hebben daarmee een rondreis van 23 dagen door het westen van de USA gemaakt langs een groot aantal highlights. De laatste twee nachten hebben we weer bij Erik en Marian geslapen en op 31 oktober zijn we teruggevlogen naar Nederland, na een werkelijk fantastische en onvergetelijke reis.

1-10-2003: Klimmen - Maastricht Aachen Airport - Schiphol - San Francisco - Tiburon

2-10-2003: Golden Gate bridge - Muir Woods - Tiburon

3-10-2003: Tiburon - San Francisco

4-10-2003: San Francisco - 49 miles drive

5-10-2003: Tiburon - Sam's Cafe

6-10-2003: Tiburon - San Leandro - Sonora. 211 km

7-10-2003: Sonora - Yosemite Village. 119 km

8-10-2003: Yosemite Village - Glacier Point - Mariposa Grove bij Wawona - Yosemite Village. 167 km

9-10-2003: Yosemite Village - Tioga Pass - Bodie - Lone Pine. 422 km

10-10-2003: Lone Pine - Stovepipe Wells - Furnace Creek in Death Valley. 253 km

11-10-2003: Death Valley - Shoshone - Red Rock Canyon - Las Vegas. 368 km

12-10-2003: Las Vegas

13-10-2003: Las Vegas - Valley of Fire - Springdale - Zion National Park. 330 km

14-10-2003: Springdale in Zion National Park - Cedar Breaks National Monument - Bryce Canyon National Park. 277 km

15-10-2003: Bryce Canyon - Torrey - Capitol Reef National Park. 225 km

16-10-2003: Capitol Reef National Park - Colorado River - Natural Bridges National Monument - Moab. 405 km

17-10-2003: Moab - Arches National Park - Devils Garden Trailhead - Moab. 105 km

18-10-2003: Moab - Monticello - Cortez - Mesa Verde National Park. 311 km

19-10-2003: Mesa Verde National Park - Goosenecks State Reserve - Monument Valley - Goulding's. 261 km

20-10-2003: Monument Valley Gouldings - Kayenta - Page - Grand Canyon Village. 438 km

21-10-2003: Grand Canyon National Park

22-10-2003: Grand Canyon - Flagstaff - Sedona - Montezuma Castle - Phoenix - Black Canyon city. 319 km

23-10-2003: Black Canyon city - Blythe - Joshua Tree National Park - Desert Hot Springs. 602 km

24-10-2003: Desert Hot Springs - Palm Springs - Interstate I10 - Los Angeles. 275 km

25-10-2003: Getty Museum in Los Angeles - Malibu - Santa Barbara. 163 km

26-10-2003: Santa Barbara. 60 km

27-10-2003: Santa Barbara - San Luis Obispo - Big Sur - Carmel - Monterey. 409 km

28-10-2003: Monterey - Santa Cruz - San Leandro. 232 km

29-10-2003 tot 31-10-2003: San Leandro - Tiburon - San Francisco International Airport - Nederland. 5 km

Algemeen

Financiele zaken

De vliegreis en de camperhuur hebben we op 6-6-2003 gereserveerd en betaald via reisburo Schoenmaeckers in Maastricht:

1-10-2003: KL3912 Maastricht - Schiphol
  vertrek 8.40 uur aankomst 9.30 uur stoel 12A+B
  KL605 Schiphol - San Francisco International
  vertrek 11.45 uur aankomst 13.55 uur stoel 37A+B
31-10-2003: KL606 San Francisco International - Schiphol
  vertrek 15.40 uur aankomst 11.15 uur (volgende dag)

Kosten vliegreizen voor 2 personen: €1410.
Kosten camperhuur voor 23 dagen met unlimited miles €2124.

Het weer

We hebben ontzettend geboft met het weer: gedurende de hele maand oktober 2003 was het stralend weer en warm voor de tijd van het jaar. Dit heeft onze reis mede tot een prachtige belevenis gemaakt. Overigens hebben we deze tijd van het jaar bewust gekozen, op aanraden van Erik en Marian, vanwege het vaak goede weer. Het had echter een nadeel: Yosemite Parc is vooral bekend om zijn prachtige watervallen, maar toen wij daar waren stonden ze allemaal droog!

Foto's

We hebben net een half jaar een digitale Canon S50 camera in ons bezit (die toen nog meer dan €700 kostte) met twee geheugenkaartjes. Om geheugen te sparen hebben we foto's met niet al te hoge resolutie gemaakt, en halverwege de reis (bij Bryce Canyon) waren de beide kaartjes vol. Bij een fotoshop aldaar hebben we de foto's tot dan toe op een CD-rom laten zetten en konden we weer een nieuwe reeks foto's maken. Gonny heeft de meeste digitale foto's gemaakt en ik heb met mijn "ouderwetse" Minolta XG1 camera dia's gemaakt. Met het idee dat dia's van vooral natuur toch nog mooier zouden zijn dan digitale foto's. Wat achteraf gezien toch niet echt waar was.
In de teksten wordt aan de eigen gemaakte foto's (0310xx-0yy) gerefereerd. De dia's zijn na scannen en bewerken toegevoegd op de juiste plekken (0310xx-0yyD4zzz). Naderhand heb ik via Google Earth nog een heleboel foto's van highlights toegevoegd. Deze geven naar mijn idee een nog beter beeld van de prachtige dingen die we gezien hebben.

Onze camper van Moturis

1 mile = 1,609 km
1 gallon = 3,785 liter
D-21 supervan nr D38. Kilometerstand 19055 miles = 30659 km. Eindstand 22755 miles.

datum

miles stand

gereden miles

gallons

kosten in $

miles per tank

gereden km

liters

km/tank

km/liter

$/liter

6-okt

19055

131

211

7-okt

19186

74

119

19210

16,28

32,21

155

61,60

249

4,05

$0,52

8-okt

19260

104

167

9-okt

19364

262

422

19381

13,38

30,63

171

50,64

275

5,43

$0,60

10-okt

19626

157

253

19626

23,00

43,69

245

87,06

394

4,53

$0,50

11-okt

19783

229

368

19938

22,91

42,35

312

86,70

502

5,79

$0,49

12-okt

20012

0

0

13-okt

20012

205

330

20194

21,74

39,32

256

82,27

412

5,01

$0,48

14-okt

20217

172

277

15-okt

20389

140

225

20390

17,19

31,96

196

65,08

315

4,85

$0,49

16-okt

20529

252

405

20707

18,68

35,47

317

70,70

510

7,21

$0,50

17-okt

20781

65

105

20841

13,35

24,43

134

50,53

216

4,27

$0,48

18-okt

20846

193

311

19-okt

21039

162

261

21048

17,02

28,93

207

64,42

333

5,17

$0,45

20-okt

21201

272

438

21330

15,59

28,05

282

59,01

454

7,69

$0,48

21-okt

21473

0

0

22-okt

21473

198

319

21550

17,17

28,83

220

64,98

354

5,45

$0,44

23-okt

21671

374

602

21837

18,88

33,97

287

71,47

462

6,46

$0,48

24-okt

22045

171

275

22052

16,11

29,95

215

60,98

346

5,67

$0,49

25-okt

22216

101

163

26-okt

22317

37

60

22332

25,04

46,55

280

94,78

451

4,75

$0,49

27-okt

22354

254

409

28-okt

22608

144

232

22618

23,50

46,04

286

88,96

460

5,17

$0,52

29-okt

22752

3

5

22755

9,27

17,23

137

35,08

220

6,28

$0,49

Totaal

3700

289,10

539,61

3700

5953

1094,26

5953

5,44

$0,49

Moturis

Type D: Supervan 21 ft Code: D-21

V-8 engine, automatic transmission, power brakes and power steering, AM/FM Radio with CD player, dash air, cruise control, upgraded interior with high back seats, dinette (91 x 182 cm), sofa (182 x 101 cm). Dinette and sofa make one large bed (182 x 192 cm), kitchen with 3 burner stove and oven, micro-wave oven, sink with automatic water pump, fresh (132 lt.) and waste (208 lt.) water tanks, propane tank (30 lt.), gas tank (unleaded gas only, 132 lt.) 4 cu. ft. 2-way fridge with freezer, power converter, furnace, marine-toilette, hot water heater (25 lt.), shower, roof air.

Opmerking: CD player zat er niet in.

Foto's van vergelijkbare camper:

  
foto1
  
foto2
  
foto3
  
foto4
  
foto5
  
foto6
  
foto7
  
foto8
  
foto9
  
foto10

Het verkeer

De wegen zijn erg ruim opgezet. Buiten dat vonden wij het een verademing om aan het verkeer deel te nemen. Je werd absoluut niet opgejaagd en alles ging zeer beheerst. Dat rustige verkeersbeeld wordt door een aantal facetten gerealiseerd; In de eerste plaats houden de Amerikanen zich aan de verkeersregels. Als je 65 miles mag rijden, dan moet je er geen 75 rijden zoals een Nederlander dat ongetwijfeld zal doen.

Doordat iedereen even hard rijdt wordt er op een snelweg ook niet ingehaald. Je neemt gewoon een rijstrook en daar blijf je op rijden. In principe mag je links en rechts inhalen. Sta je bij een rood verkeerslicht te wachten, dan mis je het geronk van de motoren. Dat komt omdat de auto's veel rustiger zijn en dat bijna alle auto's voorzien zijn van automaten. Niks geen zenuwachtig gas geven dus. En als je dan op mag rijden, dan gaat dat heel rustig zonder veel lawaai.

Op de meeste kruisingen zijn echter helemaal geen verkeerslichten, maar wordt het verkeer geregeld door STOP-borden, die op alle toegangswegen staan. Het is de bedoeling dat iedereen stopt, de situatie overziet en vervolgens weer doorrijdt. Volgens het principe "wie het eerst komt het eerst maalt" is de voorrang geregeld. Nogmaals, daar kan dat, want iedereen houdt zich aan de verplichting te stoppen.

Verder is het opvallend dat er maar weinig verkeersborden langs de wegen staan en een nuttige regel is dat "rechts door rood" toegestaan is. Op die manier sta je dus niet voor niets te wachten op verkeer dat er niet is. Op een of andere manier is het verkeer er ook schoner. Waarschijnlijk komt dat doordat er niet veel diesels rijden. Alleen het vrachtverkeer maakt daar veel gebruik van.

Je hebt hoofdroutes (Principal routes) met 1 of 2 cijfers. Als deze nummers een even getal betreffen dan zijn dit altijd Oost - West routes.
Je hebt hoofdroutes (Principal routes) met 1 of 2 cijfers. Als deze nummers een on-even getal betreffen dan zijn dit altijd Noord - Zuid routes.
Interstates met een 3- cijferig getal zijn Ringwegen (loop or belt routes). Het eerste nummer is een even getal.
Us- Highways worden aangeduid met borden zoals hiernaast. Borden kunnen behalve de vierkante vorm zoals hiernaast ook "uitgesneden" zijn. In California zien de borden er bijvoorbeeld als volgt uit:
Bussiness routes, zijn routes die vanaf de snelweg (interstate) de steden in gaan of deze doorkruisen. Deze hebben altijd de zelfde becijfering als de aangelegen interstate.

De natuur

De natuur is een verhaal op zich. We hebben tijdens onze vakantie een enorme verscheidenheid aan natuur gezien. Dat is eigenlijk met geen pen te beschrijven. Om maar enkele te noemen; de Grand Canyon, uniek in de wereld; het Bryce National Parc, onvoorstelbaar mooi; Death Valley, indrukwekkend; Monument Valley, iets om nooit te vergeten; Yosemite Park met de gigantische grote bomen, Zion National Park, voor een Europeaan iets bijzonders; the Lonely Cypress, waanzinnig mooi stukje natuur, de 17 miles Drive, prachtig. Wat nog wel even vermeld moet worden is dat de zon hier in Amerika zo hoog staat. Het valt op door de korte schaduwen. Het is daardoor net alsof het er lichter is dan we normaal gesproken gewend zijn.


Meertje boven op de Tioga pas in Yosemite Park