Unisys conferentie in Athene
Dia's D1093 t/m D1137 in dia\images\1988\19880424-29.
D1093: De halfjaarlijkse Unisys conferentie (de UUA/E: de Unisys User Association regio Europe) werd dit keer in een hotel in Athene gehouden. Dit was een uitgelezen mogelijkheid om de stad Athene eens te bekijken. Samen met Wim Wilhelm (een collega van vroeger Philips Apeldoorn en nu bij de Stichting Medische Registratie in Utrecht met een vergelijkbare functie als ik bij CCN: chef van de systeem software groep. De vrouw van Wim Wilhelm was depressief en verbleef toendertijd vaker voor langere tijd in een psychiatrische inrichting, ze hadden een of twee kinderen en woonden in Leusden bij Amersfoort, in een groep huizen met een gezamenlijk zwembad.) heb ik toen een volle dag uitgetrokken om de Akropolis te beklimmen en de griekse oudheid te bewonderen. Op deze dia zijn we nog op weg naar boven. Rechtsboven zie je het Parthenon al liggen. D1095: Voor we boven zijn komen we eerst nog bij een prachtig openlucht theater. D1096: Het eerste uitzicht over de stad. D1097: En hier de stad met de achterkant van de bogen op de eerste dia (D1093). D1100: Het echte Parthenon, voor de restauratie in de jaren 1990 en 2000. De Antieke Atheense tempel die ter ere van de godin Athena werd gebouwd. Het symbool bij uitstek van het antieke Griekenland. Veel meesterwerken uit het fries, en een Karyatide, staan vandaag de dag echter te kijk in het British Museum in Londen. Tijdens het Turkse bewind in de 19de eeuw werden ze namelijk door Lord Elgin (toenmalig Brits ambassadeur te Constantinopel (nu Istanbul) bij het Ottomaanse Rijk) van het Parthenon afgehaald en naar Londen verscheept. Sommige meesterwerken werden zelfs vernietigd net na het afhalen doordat ze bij het transport van de Akropolis naar beneden tuimelden. Het Parthenon is een uiterst harmonisch bouwwerk dat zelfs beschouwd werd als voorbeeld bij uitstek van de klassieke Griekse bouwkunst dat de perfectie en symmetrie uitstraalde. Het heeft de latere bouwkunst in de Westerse wereld dan ook zeer ernstig beïnvloed. D1101: Het Erechtheion ('Ερεχθείον) (Latijn: Erechtheum), genoemd naar de legendarische koning Erechtheus, is een der voornaamste heiligdommen van de Atheense Akropolis, in religieus opzicht zelfs belangrijker dan het veel grotere Parthenon. De tempel in Ionische stijl werd tussen 421 en 406 v. Chr. opgetrokken in Pentelisch marmer, naar de plannen van de architect Mnesicles. Een andere architect Philocles voltooide de bouw tussen 407 en 406, na een lange onderbreking te wijten aan de Peloponnesische oorlog. In de Turkse tijd diende het Erechtheum achtereenvolgens als harem en als kruitmagazijn. Het gebouw werd in 1645 door blikseminslag zwaar beschadigd. De nog steeds indrukwekkende overblijfselen zijn de laatste decennia behoorlijk gerestaureerd. Het Erechtheion werd gebouwd met de bedoeling een aantal op de noordrand van de Akropolis gelegen cultusplaatsen binnen zijn muren te verenigen, en heeft daaraan zijn grillige, "on-klassieke" vorm te danken. Bovendien is het niveau van het tempelterrein zeer ongelijk: de westzijde van het gebouw ligt ruim drie meter lager dan de oostkant. Het Erechtheion bestaat duidelijk uit drie delen: Het hoofdgebouw is de eigenlijke tempel (afmetingen 11,6 x 22,8m) die aan de oostzijde vóór de ingang een front van 6 ionische zuilen heeft. De hoge achterwand (3 m hoger dan het front) bestaat uit een muur met grote ramen en vier ingebouwde zuilen. Dit hoofdgebouw bevatte in de oudheid twee cellae : één voor het oeroude cultusbeeld van Athena Polias (het zgn. Ksoanon) en één gewijd aan Erechtheus en Poseidon. De noordelijke hal (10 x 6,5m) gaf toegang tot de tweede cella. Er was ook de spleet te zien die Poseidon met zijn drietand in de rots had geslagen. Bovendien gaf de noordhal toegang tot een buiten de tempel gelegen ommuurd heiligdom (het Pandroseion) waarin zich bevonden: een altaar voor Zeus, de heilige olijfboom van Athena, het graf van koning Cecrops, en een tempeltje voor diens dochter Pandrosos. De zuidelijke hal, de zgn. kariatidentribune, waarvan de zes zuilen zijn vervangen door 2,3m hoge vrouwenfiguren wier hoofd als kapiteel dient. Langs de bovenwand van de gehele buitenmuur liep een 62cm hoge fries van blauw marmer uit Eleusis, waarin witmarmeren reliëfs waren vastgehecht. Het Erechtheion is ontegenzeggelijk één van de fraaiste bouwwerken van de ionische stijl. D1104: Een ander openlucht theater van bovenaf. Het "Theater van Dionysos" (Θέατρο Διονύσου), 6de eeuw v. Ch., wordt geacht het oudste theater van Europa te zijn. Hier vonden de eerste voorstellingen plaats van de Griekse Tragedies en de oude Attische comedies (o.a. deze van Aristophanes). D1106: Detail van het Parthenon. D1107: Het eerste openlucht theater van boven af. Dit is het "Herodes Atticus Theater" of "Herodeion" (Ηρώδειο). Een Romeins Theater aan de voet van de Acropolis gebouwd in de 2de eeuw van onze jaarrekening en afgelopen eeuw gerestaureerd. Tegenwoordig herbergt het artistieke voorstellingen (concerten, theaterstukken, balletvoorstellingen,...) in het kader van het jaarlijkse prestigieuse "festival van Athene".
D1110: Hier zijn we weer beneden en
wandelen verder door de oude stad. D1113: In een
veld met opgravingen en uitzicht op de Akropolis waar we vanaf komen.
D1119: De oude Olympische arena (maar nu gerestaureerd) waar de eerste
olympysche spelen plaats vonden. D1121: Met de
eerste echte sinasappelboom die ik in mijn leven heb gezien. Zomaar los in de
stad en met echte rijpe sinasappels eraan. D1125:
Een of ander monument met wachters ervoor, maar ik ben vergeten waar dit voor
was. D1127: Zomaar wat oude zuilen ergens midden in
de stad. D1128: De Akropolis gezien vanuit Plaka.
D1129: Het interieur van mijn hotelkamer.
D1130: En het uitzicht vanuit mijn kamer op de Akropolis,
fantastisch. D1131 e.v.: Beelden van het oude stadsdeel de Plaka,
waar we ook ergens 's avonds gegeten hebben.